PSD: Nu putem taxa poluarea de două ori. Principiul “poluatorul plăteşte” trebuie să se regăsească într-o singură măsură cu impact financiar la nivelul proprietarului vehiculului

o lună ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru PSD: Nu putem taxa poluarea de două ori. Principiul “poluatorul plăteşte” trebuie să se regăsească într-o singură măsură cu impact financiar la nivelul proprietarului vehiculului

PSD: Noua rovinietă aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate folosite în reţeaua de drumuri naţionale, indiferent dacă sunt destinate transportului de persoane sau de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie 2026, în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) şi de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România.

Totodată, PNRR ne obligă la aplicarea unei taxe de poluare începând cu ianuarie 2026, taxă despre care ministrul Fondurilor Europene spune că se aplică după principiul: „Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puţin poluant, taxa va fi mai mică.” (sursa: https://www.euronews.ro/articole/milioane-de-soferi-vor-plati-taxa-de-poluare-din-2026 )
În urmă cu aproximativ 15 ani, în repetate rânduri, atrăgeam atenţia factorilor de decizie guvernamentală cu privire la soluţia ce trebuie aplicată în cazul taxării autovehiculelor personale şi mijloacelor de transport mărfuri şi pasageri, respectiv eliminarea totală a taxei de primă înmatriculare (la vremea respectivă) şi introducerea unei formule de impozitare anuală a proprietăţii autovehiculelor, în funcţie de vechime/norma de poluare, în paralel cu măsuri de stimulare a reînnoirii parcului de vehicule comerciale şi autoturisme. (https://www.ziuacargo.ro/stiri/doua-propuneri-fort-in-locul-taxei-de-prima-inmatriculare-3470.html/ )
PSD  susține principiul “poluatorul plăteşte” a fost descoperit şi în România, urmând să fie aplicat corespunzător, însă trag un semnal de alarmă raportat la faptul că noul mod de taxare a utilizării reţelei de drumuri naţionale de către vehiculele de până la 3,5 tone are în vedere şi norma de poluare, iar acest lucru presupune să taxăm de două ori, în funcţie de nivelul clasei de emisii poluante (Euro), adică o dată prin rovinietă şi încă o dată prin impozitul local aferent deţinerii vehiculului (noua taxă de poluare impusă prin PNRR).Consider, aşadar, că se impune revizuirea Legii 226/2023 şi eliminarea, în noul context, a aplicării rovinietei, începând cu ianuarie 2026, în funcţie de norma de poluare a vehiculului.
Totodată, PSD subliniază că noua taxă de poluare o să genereze fondurile necesare pentru susţinerea programului „Rabla” destinat autoturismelor, dar şi pentru demararea programului de tip „Rabla” în privinţa vehiculelor comerciale, de care transportatorii au atât de mare nevoie, şi care a fost deja discutat de către premierul Marcel Ciolacu cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din transporturi, urmând să primească forma unei reglementări în perioada următoare.