PSD: Întârzierea măsurătorilor părţii române pe Canalul Bâstroe, consecinţă a inconsecvenţei diplomatice

1 an ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru PSD: Întârzierea măsurătorilor părţii române pe Canalul Bâstroe, consecinţă a inconsecvenţei diplomatice

Întârzierea începerii măsurătorilor pe care autorităţile române urma să le efectueze, din data de 15 martie 2023, pe Canalul Bâstroe, se datorează exclusiv faptului că partea ucraineană nu a transmis acordul scris în acest sens.


Acest demers nu poate fi făcut fără permisiunea ucrainienilor, chiar dacă conducerea PSD a Ministerului Transporturilor a pregătit în timp util graficul desfăşurării acţiunilor respective.Măsurătorile urmează să stabilească tipul lucrărilor de dragare din ultima perioadă de pe Canalul Bâstroe, deoarece există suspiciuni întemeiate conform cărora acestea nu au respectat standardele de adâncime impuse de legislaţia internaţională în vigoare.PSD reafirmă că disfuncţionalităţile existente trebuie rezolvate strict pe linie diplomatică. Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, trebuie aşadar să îl cheme din nou pe ambasadorul Ucrainei, pentru o discuţie aprofundată şi lămuritoare.Este însă cât se poate de evident că România este într-o situaţie tragică din punctul de vedere al problemelor sensibile cu care se confruntă în relaţiile externe. Cazul lucrărilor de adâncime de pe Canalul Bâstroe se adaugă eşecului de anul trecut referitor la neadmiterea României în Spaţiul Schengen. Dar, în loc să vedem aceste aspecte rezolvate, asistăm la un joc de imagine pueril, iar reprezentanţii PNL, care deţin toate pârghiile politicii externe, nu fac altceva decât să se certe cu ministrul lor de Externe.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor, condus de social democratul Sorin Grindeanu, a făcut tot ceea ce ţinea de competenţa sa pentru a apăra interesul României. Mai exact, MT a semnalat problema, a convins partea ucraineană să oprească lucrările, până se lămuresc lucrurile, şi a pregătit navele care să facă măsurătorile.Din păcate însă, navele româneşti nu pot intra în Ucraina pe Canalul Bâstroe, fără un acord scris din partea ucrainenilor. Faptul că nu există acest acord scris trebuie clarificat pe cale diplomatică.În opinia mea, ONG-urile din zona Deltei Dunării trebuie, de asemenea, să ia poziţie pe acest subiect delicat. Orice fel de lucrare făcută pe Canalul Bâstroe este în măsură de a afecta arealul impresionant al Deltei, o adevărată bogăţie naţională.Păstrarea intactă a miracolului naturii din Deltă trebuie să fie şi în atenţia societăţii civile, nu doar a autorităţilor. De asemenea, consider că potenţiala adâncire a canalului ucrainean poate modifica în mod nefast debitul Dunării şi circulaţia apei în Deltă, fapt ce pune în pericol întregul areal protejat.