PNL și construcţia campusurilor şcolare rurale – un program esenţial pentru creşterea calităţii educaţiei din zonele vulnerabile
12 luni ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru PNL și construcţia campusurilor şcolare rurale – un program esenţial pentru creşterea calităţii educaţiei din zonele vulnerabile
Conducerea PNL a Ministerului Educaţiei a lansat o schemă de granturi pentru construcţia de campusuri şcolare rurale, apel de proiecte finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta C15: Educaţie, Reforma 6: Actualizarea cadrului legislativ pentru a asigura standarde ecologice de proiectare, construcţie şi dotare în sistemul de învăţământ preuniversitar.
Proiectele realizării consorţiilor şcolare din zona rurală se înscriu în prevederile PNRR privind actualizarea cadrului legislativ în vederea asigurării standardelor ecologice de proiectare, construcţie şi dotare în sistemul de învăţământ preuniversitar.Consorţiile şcolare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar, de stat ori particulare şi confesionale autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, în baza unui acord de parteneriat, care stabileşte modul de colaborare între respectivele unităţi de învăţământ preuniversitar, precum şi principalele domenii de activitate.Realitatea arată că zonele marginalizate din România necesită intervenţii rapide, atât prin programe de reabilitare a infrastructurii existente, prin construcţie de noi infrastructuri, amenajări de spaţii publice, cât şi prin îmbunătăţirea accesului la servicii publice de bază, în mod deosebit de sănătate şi educaţie.În acest context, investiţiile preconizate sunt destinate sprijinului regiunilor şi localităţilor vulnerabile, precum şi celor cu declin demografic, scopul urmărit fiind dezvoltarea bazei materiale educaţionale, precum şi a serviciilor conexe aferente.Decidenţii liberali ai educaţiei au gândit astfel o nouă abordare a provocărilor legate de declinul demografic, având în vedere numărul restrâns de elevi din unităţile de învăţământ de dimensiuni mici, majoritatea situate în zone rurale. Din această perspectivă, îmbunătăţirea infrastructurii şcolare este imperios necesară, inclusiv prin organizarea unor consorţii şcolare moderne, puse la dispoziţia elevilor din mai multe unităţi administrativ teritoriale rurale asociate.
Realizarea acestor consorţii va conduce la definirea unui proces educaţional exponenţial îmbunătăţit din punct de vedere calitativ elevilor din comunităţile respective şi, totodată, va eficientiza investiţiile în educaţie efectuate din bugetele locale.Un alt obiectiv scontat prin implementarea acestei scheme de granturi este diminuarea procentului de părăsire timpurie a şcolii, destul de mare îndeosebi în zonele rurale, pe fondul disparităţilor la scară largă a accesului la educaţia de calitate. De asemenea, se edificarea consorţiilor şcolare rurale vizează creşterea performanţelor şcolare ale elevilor din mediile defavorizate, semnificativ mai scăzute decât media naţională.Înfiinţarea consorţiilor şcolare rurale urmăreşte dezvoltarea unei infrastructuri educaţionale moderne, care să cuprindă săli de curs, laboratoare, cabinete şcolare, ateliere de practică, spaţii de luat masa, spaţii de lectură etc. pentru elevii din localităţi apropiate. Definitivarea investiţiilor propuse prin acest program este strâns legată de cooperarea teritorială la nivel microregional între actorii relevanţi pentru educaţie, astfel asigurându-se o dezvoltare durabilă şi echilibrată la nivelul regiunilor rurale şi crearea unei reale coeziuni teritoriale.