FRDS și Proiectul “Fii parte din comunitate! Servicii integrate adresate comunității locale de romi din Curcani și Românești”

2 ani ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru FRDS și Proiectul “Fii parte din comunitate! Servicii integrate adresate comunității locale de romi din Curcani și Românești”

Marți, 14 decembrie, 2021, jurnaliștii de la Atitudinea din Călărași au efectuat o vizită în teren în comuna Curcani, pentru a vedea rezultatele intervențiilor în comunitatea romă finanțate de Granturile SEE 2014 – 2021 prin intermediul Programului „Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor”, administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS).

 VIDEO

Proiectul “Fii parte din comunitate! Servicii integrate adresate comunității locale de romi din Curcani și Românești” este derulat de Asociația Centrul pentru Educație și Drepturile Omului, în parteneriat cu Primăria Comunei Curcani, județul Călărași, și beneficiază de un grant în valoare de 772.740 de euro, oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia, prin intermediul Granturilor SEE 2014-2021.

 VIDEO

Proiectul se derulează în perioada 1.12.2020-30.11.2023 și susține servicii de sprijin educațional, în domeniul sănătății și în domeniul îmbunătățirii condițiilor de locuit (branșamente la apă) pentru 1000 de persoane: 200 de copii și 200 de mămici / tutori / reprezentanți legali în activitatea de educație, 500 de beneficiari ai serviciilor de sănătate din localitățile Curcani (jud. Călărași) și Românești (jud. Dâmbovița) și 100 de gospodării din Curcani, beneficiare ale îmbunătățirii condițiilor de locuit.

 VIDEO

Totodată, în cadrul proiectului vor fi organizate sesiuni de abilitare a populației rome, în special tineri și femei, prin consiliere și orientare, dar și campanii de anti-discriminare destinate îmbunătățirii nivelului de percepție a populației rome de către etnicii neromi din comunitățile vizate.

 VIDEO

Interventiile finantate prin proiectul “Fii parte din comunitate! Servicii integrate adresate comunității locale de romi din Curcani și Românești” vizeaza:

  • program de educație non-formală pentru copiii de vârstă preșcolară, derulat după orele de program – în prezent sunt 120 de beneficiari – 40 la Curcani și 80 la Românești
  • program remedial pentru elevii din învățământul primar, derulat după orele de program – în prezent sunt 80 de beneficiari – 40 la Curcani și 40 la Românești
  • programul de alfabetizare și împuternicire a mamelor (și bunicilor, sau taților sau reprezentanților legali ai minorilor din învățământul preșcolar) – Clubul Povestitorilor – în prezent, sunt cca 80 de beneficiari
  • acțiuni suport pentru educație – pachete de hrană și materiale igienico-sanitare, acordate lunar beneficiarilor din învățământul preșcolar, pachete anuale de rechizite și haine, cărți pentru Clubul Povestitorilor, excursii, etc.
  • caravane de servicii de sănătate (din 2022) – servicii stomatologice pentru 200 de copii, servicii de analize și consultații medicale pentru 300 de adulți
  • acțiuni de îmbunătățire a condițiilor de locuit – branșamente la apă, pentru cca 100 de gospodării din comuna Curcani, activitate derulată de Primăria Comunei Curcani

La sediul Primăriei Curcani, în sala de consiliu, a avut loc o scurtă prezentare a proiectului și a partenerilor. Potrivit reprezentantului Fondului Român de Dezvoltare Socială, Programul de Dezvoltare Locală și în special apelul “Creșterea Incluziunii și Abilitarea Romilor” au în vedere, dincolo de aspectul social, și alte probleme încă nerezolvate la nivel local, precum implicarea tinerilor romi în viața comunității, rolul și poziția femeii rome în comunitate, acțiunile de abilitare și implicare în procesele decizionale la nivel local, etc.

 VIDEO

După această scurtă introducere, cei prezenți s-au deplasat mai întâi la Grădinița cu Program Normal nr. 2, colaborator în cadrul proiectului, pentru a vedea o lecție deschisă cu copiii din programul non-formal, precum și pentru a avea o discuție cu câteva mămici, urmată de o vizită la Școala Gimnazială nr. 1 Curcani, colaborator în cadrul proiectului, unde au asistat la programul remedial cu clasele a III-a, iar apoi s-a făcut o deplasare în cartierul Zavragii, pentru a vedea gospodării care au nevoie de branșamente la apă.

Melania Coman, coordonatorul proiectului: ”La programele de educație, copiii învață alături de colegele noastre că nimic nu e imposibil. Prin tot ceea ce fac, li se arată că au valoare și că pot. Dacă putem să îi încurajăm să le placă învățătura și să îi vadă rostul, sperăm ca după ce se termină proiectul, să rămână dedicați și să se raporteze mai degrabă la potențialul lor, decât la realitate.”

 VIDEO

Grădinița cu Program Normal nr. 2 Curcani – La intrarea noastră, copiii sunt în sală și lucrează pe centre de activități: pictează ornamente de lut sau de polistiren, desenează și asamblează mici picturi de Crăciun și practică arta tranzientă (lucrul cu elemente din natură, fără a folosi lipici).

Mămicile ne așteaptă, de asemenea, să împărtășim câteva idei despre activitățile la care au participat, dificultățile întâmpinate, dar și cum sunt ajutate și dacă sunt mulțumite de sprijinul oferit în proiect.

 VIDEO

Școala Curcani – La Școală, copiii încă nu intraseră în clasă, așa că am putut vedea cu toții cum se folosesc parolele de intrare (inimioara, cheia Sol și Hi5) și le-am și pus în practică. Elevii claselor a III-a au avut programul remedial de matematică și română, iar Moșul le-a trimis o provocare: să descopere, prin recapitularea adunării și scăderii, o enigmă. Echipa noastră și reprezentanții FRDS și ai jurnaliștilor nu au rămas până la final, dar am primit fotografii din care reieșea că enigma a fost rezolvată cu succes și elevii au reușit să și împodobească bradul de Crăciun.

Vizita în comunitate: După bucuria elevilor, a urmat o aducere la realitate. Pe măsură ce ne apropiam de destinație – cartierul Zavragii, unul dintre cele mai sărace ale Comunei Curcani, am început să vedem nu doar nevoia branșamentelor de apă, ci și multe alte probleme – de la drumul de acces și până la precaritatea condițiilor de locuit ale unora dintre localnici. Deși ar fi trebuit să vedem două dintre gospodăriile ce urmează a fi sprijinite în programul de branșamente, întreaga zonă ne-a impresionat.

Costel Bercuș, președintele Asociației Centrul pentru Educație și Drepturile Omului: ”Din păcate, acolo unde începe comunitatea romă săracă, se termină și banii, și resursele, și asfaltul… și tot.”

Una dintre viitoarele beneficiare ale programului de îmbunătățire a condițiilor de locuit ne spune că și-a dus și copilul de 4 ani la grădiniță (GPN 2) câteva zile anul acesta și că discutase să facă cerere de intrare în programul educațional pentru preșcolari, dar el nu a vrut să stea la grădiniță singur, a plâns și nu l-a putut lăsa cu doamna.

Mai vedem și alți copii mai măricei – unul și-a luat liber de la școală în după amiaza zilei de 14 decembrie, iar altul a abandonat-o cu totul. Acesta din urmă are 12 ani și ni se spune că așteaptă programul ”a doua șansă”.

Melania Coman, coordonatorul proiectului: ”Nu știu dacă s-a văzut că mă gândeam foarte tare de ce nu reușește sistemul educațional să îi stimuleze să rămână în școală… și cum să facem să îi prindem în programele noastre. Prima regulă a tuturor programelor de finanțare, publice sau private, dincolo de interesul principal al beneficiarului, este ca acesta să își exprime voința de a participa și să și-o asume. Nu putem trece peste voința beneficiarilor și din păcate, nici nu putem să mimăm participarea.”

„Contrastul între realitate – unde și cum trăiesc și locuiesc o parte dintre beneficiarii noștri, și ceea ce fac la școală și grădiniță, este unul imens. De altfel, este o validare a contrastelor pe care poate nu am reușit să le conștientizăm: cele între zonele urbane și zonele rurale, cele între regiuni de dezvoltare, iar la nivel comunitar, cele între noi și vecinii noștri”, a concluzionat coordonatorul proiectului.