Dumitru Coarnă/ PSD Călărași: Digitalizarea administraţiei centrale şi locale a României, un obiectiv primordial al legislației

4 săptămâni ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru Dumitru Coarnă/ PSD Călărași: Digitalizarea administraţiei centrale şi locale a României, un obiectiv primordial al legislației

Dumitru Coarnă: În următorii  ani, se preconizează realizarea unei investiţii de 2,4 miliarde euro pentru proiectul privind digitalizarea serviciilor publice. Decizia nu s-a luat întâmplător ci după o analiză atentă  privind  buna funcţionare a instituţiilor statului, România aflându-se pe ultimul loc în Uniunea Europeană.

 

Documentului de strategie descrie drept un program ambiţios care poate conduce la eliminarea birocraţiei din sistemul de stat. În acest fel, România poate să economisească 1,8 miliarde de euro dar să atragă și investiţii străine de 2,3 miliarde euro timp de  zece ani. S-au făcut mai multe analize ce au identificat problemele IT din administraţia publică, precum şi măsuri urgente pentru soluţionarea acestora. Politicile, strategiile şi practicile de e-guvernare constituie un efort al Parlamentului  de a îmbunătăţi calitatea, eficienţa şi controlul interacţiunilor dintre administraţia publică, pe de o parte, şi cetăţeni şi organizaţii private, pe de altă parte, în procesul de asigurare a diverselor servicii publice. În sens specific, e-guvernarea se referă la interacţiunile digitale dintre cetăţeni şi administraţie, dintre administraţie şi alte agenţii guvernamentale.
La nivel european prin programe de digitalizare sunt monitorizate un set de 20 de evenimente de viaţă (12 pentru cetăţeni şi 8 pentru operatorii economici), pentru care se urmăreşte creşterea calităţii prestării serviciilor asociate, creşterea numărului de utilizatori şi a gradului de acoperire pentru diferite categorii, principalul etalon de comparație  fiind interacţiunea digitală. Grupurile parlamentare au analizat deocamdată eforturile țării noastre de a implementa tehnologii de digitalizare și progresul oferit de acestea mai ales în proiecte de tip SMART – CITY ori la nivelul unor instituții.
Chiar dacă  în ultimii ani ţara noastră a avut o  evoluţie în utilizarea unor instrumente de e-guvernare, domeniul serviciilor publice electronice rămâne insuficient dezvoltat, aşa cum reiese în mod obiectiv din diversele clasamente internaţionale care utilizează criterii clare de evaluare a clasificării în acest domeniu. De asemenea, nu există la momentul lansării acestei politici publice un inventar la nivelul Guvernului privind toate serviciile publice puse la dispoziţia cetăţenilor şi persoanelor juridice private, problemă ce va fi rezolvată prin intermediul aplicării acestui program. Pregătirea unui inventar al tuturor serviciilor publice, furnizate de administraţia publică centrală şi locală, precum şi analiza gradului de sofisticare digitală curentă al acestora, sunt extrem de necesare pentru cuantificarea corectă a decalajului de digitalizare a administraţiei publice româneşti faţă de modelele de succes în domeniu la nivel internaţional şi monitorizarea progresului în timp. Prin implementarea acestei strategii, România va avea acces la modalităţile moderne de decizie, notificare, livrare şi plată a serviciilor publice, precum şi de automatizarea acestora şi personalizarea lor pentru cetățean.