Dragobete – semnificație și tradiție, proiect derulat la Școala Gimnazială Nr. 1 Jegălia
1 an ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru Dragobete – semnificație și tradiție, proiect derulat la Școala Gimnazială Nr. 1 Jegălia
Aflată dintotdeauna în calendarul popular românesc, sărbătoarea iubirii și dragostei, cu specific românesc, Dragobetele, răzbate până la noi pentru a ne face să descoperim în sufletele noastre bucuria de a dărui mereu sentimente.
De Dragobete au sărbătorit şi elevii Şcolii Gimnaziale Nr.1 Jegălia. Inimoşi şi dornici de a-și exprima sentimentele, au realizat un proiect prin care au îmbinat armonios activități despre semnificaţia şi obiceiurile zilei de Dragobete în diverse zone ale ţării.
Astfel, au aflat că sărbătoarea își are rădăcina în tradițiile dacice și în credința într-un zeu al iubirii, a cărui cinstire pe 24 februarie marca simbolic și începutul primăverii, când natura se trezește la viață, ursul iese din bârlog, păsările încep să se însoțească, să se imperecheze, când se strâng în stoluri, ciripesc și încep să-și construiască cuiburile, iar omul participă activ și afectiv la reînvierea naturii. Dragobetele, fiu al Dochiei, patronul dragostei și a bunei dispoziții, protectorul şi aducătorul iubirii în casă şi în suflet, este întruchipat ca un fecior frumos și iubăreț „nevoie mare”, care le face pe tinerele fete să-și „piardă mințile”. Traditia populară îl înfățișează tânăr, voinic, frumos și bun, inspirând dragoste curată și încredere fetelor și femeilor. În ziua sărbătorii de Dragobete, satele românești răsunau de veselia tinerilor și de zicala „Dragobetele sărută fetele”. În creația și folclorul popular, sunt multe credințe și obiceiuri legate de această zi. Se crede că participanții la ritualuri vor fi feriți de boli tot anul, iar gospodarii vor avea un an îmbelșugat.
Proiectul inițiat de cadre didactice ale Școlii Jegălia a vizat evidențierea existenței, în tradiția poporului nostru, a unei sărbători dedicate iubirii, cu origini străvechi, activitățile având drept scop revigorarea tradiţiei românești a iubirii, dezvoltarea interesului copiilor faţă de cunoaşterea manifestărilor tradiţionale prin care poporul nostru comemora iubirea, ca manifestare şi sentiment.
Pornind de la ideea că tinerii întâlnesc probleme care îmbracă diverse forme, cadrele didactice au dorit, prin aceste activități, să apropie tânăra generație de orizontul valorilor morale tradiţionale, care vor conduce la corectarea unei game largi de comportamente deviate.
Printre obiectivele proiectului se numără: identificarea formelor de valorificare a iubirii ca sentiment şi manifestare creştină, aprecierea valorilor morale promovate, implicarea cu profunzime în activităţi de diseminare a tradiţiei de Dragobete, dezvoltarea abilităţii de cooperare şi lucrul în echipă, dar şi valorificarea potenţialului creativ al elevilor.
Copiii au desfășurat cu entuziasm acest proiect și au descoperit în sufletele lor bucuria de a oferi darul lor de suflet celor în suferinţă, dar și celor dragi.