Guvernul Ciolacu 2 prezintă Ordonanța de urgență pentru modificarea legislației și amânarea acordării drepturilor promise românilor
2 săptămâni ago Pîrloagă Marian Comentariile sunt închise pentru Guvernul Ciolacu 2 prezintă Ordonanța de urgență pentru modificarea legislației și amânarea acordării drepturilor promise românilor
G U V E R N U L R O M Â N I E I
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentrufundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificareași completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară înmod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurilefiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediuşi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, înscopul menținerii stabilității macroeconomice;Ținând seama de faptul că fundamentarea bugetului de stat şi a bugetuluiasigurărilor sociale de stat pe anul 2025 trebuie realizată ținând cont de măsurilefiscal-bugetare aprobate prin acte normative;Luând în considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie2020 în vederea încetării situaţiei de deficit public excesiv din România (2020/C116/01), potrivit căreia România trebuie să pună în aplicare în mod riguros măsurilenecesare pentru corectarea deficitului bugetar excesiv dar și de faptul că Româniapotrivit planului bugetar pe termen mediu și lung și-a asumat o traiectorie dereducere a deficitului bugetar de la 7,9% în anul 2024 la sub 3% în anul 2031 pe bazaunor ipoteze care țin de cheltuielile publice și de evoluția acestora în perioada 2025-2031 care să determine o ajustare de 6 ppt respectiv o reducere de la 41,9% din PIBla 35,9% din PIB în anul 2031 iar în acest context sunt necesare o serie de măsuripentru reducerea ponderii cheltuielilor publice în PIB;De asemenea ținând cont că cheltuielile cu asistența socială, în specialcheltuielile din sistemul general de pensii au crescut în anul 2024 prin indexare cu13,8% precum și prin recalcularea pensiilor cu aproximativ 20% ceea ce a determinatun impact bugetar anual de peste 25 mld lei cu consecințe asupra deficitului bugetaral bugetului aisgurărilor sociale iar în acest context se impune menținerea în platăla nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli pentru a asigurarespectarea traiectoriei de deficit bugetar; Întrucât cheltuielile de personal au crescut în cursul anului 2024 ca urmare amajorărilor salariale acordate pentru întreg personalul din sectorul public de la 132mld lei la 164 mld lei cu o valoare nominală de +32 mld lei, respectiv cu un procentde +24% reprezentând în anumite situații pentru anumite categorii de personal dinsectorul public avansuri la Legea salarizării unice ca reformă asumată prin PlanulNațional de Redresare și Reziliență iar în acest context pentru a respecta traiectoriade ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu și lung este necesară menținerea în plată la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categoriide cheltuieli de personal;Având în vedere necesitatea creării unui spaţiu bugetar pentru alocarea desume pentru susţinerea investiţiilor publice şi implementarea proiectelor finanţatedin fonduri europene, într-o manieră eficientă, profesionistă şi transparentă, cuefect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix;Ținând cont de necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2025 – 2027, a legii bugetului de stat şi a legii bugetuluiasigurărilor sociale de stat pe anul 2025;Ținând cont de necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea demăsuri menite să limiteze creşterea cheltuielilor bugetare permanente;Deoarece neadoptarea măsurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar generaun necesar de finanţare suplimentar în anul 2025, rezultând un nivel nesustenabil aldeficitului bugetului general consolidat de peste 7 % din produsul intern brut, ceeace va avea ca efect creşterea datoriei publice cu riscul înăspririi condiţiilor definanţare a acesteia;Luând în considerare faptul că situația prezentată întrunește premisele uneisituații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate învederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cuceleritate, putând avea consecinţe negative, în sensul că ar genera atât un impactsuplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectândsustenabilitatea finanţelor publice cât și întârzieri în adoptarea bugetului de stat şia bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;Ținând cont de faptul că este necesară implementarea de măsuri urgente șiviabile care să asigure respectarea de către România a termenelor și jaloanelorstabilite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, PNRR, în domeniul reformeifiscale care să fie în concordanță și cu recomandările formulate de către ComisiaEuropeană;Având în vedere faptul că neadoptarea acestor măsuri legislative cauzează întârzieri asupra îndeplinirii unor jaloane-condiționalități pentru PNRR, aceastăsituație ducând la creșterea riscului de nerespectare a calendarelor, cu consecințenegative majore asupra gradului de îndeplinire a obligațiilor asumate; Întrucât problemele menționate mai sus vizează interesul public și strategical României pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice, gestionareafondurilor europene și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nupoate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței deurgență; În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. I
–
(1)
Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificărileşi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumulbrut al salariilor de bază/soldelor de funcţie/salariilor de funcţie/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024 în măsura în carepersonalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(2)
Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu datade 1 ianuarie, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiileasimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cumodificările şi completările ulterioare, se menţin la nivelul aferent lunii noiembrie2024.
(3)
Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, pentrufuncţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale“Administraţie” din aparatul propriu al consiliilor judeţene, primării şi consilii locale,din instituţiile şi serviciile publice de interes local şi judeţean din subordineaacestora, salariile de bază se menţin la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoarăactivitatea în aceleaşi condiţii.
Art. II
– (1) În anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor,indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului desalarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de carebeneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine cel mult la nivelulcuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, în măsura în care personalul ocupăaceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.(2) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr.153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, valoarea lunară aindemnizaţiei de hrană se menţine la nivelul din anul 2024.
Art. III
– (1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) – (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, muncasuplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personaluldin sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie, de conducere și de înalțifuncționari publici, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, desărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările învigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se compensează numaicu timp liber corespunzător acestora.
(2) În anul 2025, munca suplimentară prestată în cadrul activităților deosebitecu caracter operativ și neprevăzut de către personalul militar, poliţişti, poliţiştii depenitenciare și salvatorii montani, peste programul normal de lucru, în zilele derepaos săptămânal, de sărbători legale și în celelate zile în care, în conformitate cureglementările în vigoare, nu se lucrează, care nu se pot compensa cu timp libercorespunzător în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, seplătește cu o majorare din solda de funcție/salariul de funcție cuvenită/cuvenit, lanivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii,republicată, cu modificările și completările ulterioare. Ordonatorii de credite auobligația de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului libercorespunzător muncii suplimentare prestate, în condițiile legii, fără afectareagradului de eficiență a misiunilor.
(3) Plata majorării prevăzute la alin. (2) se efectuează cu aprobarea eșalonuluiierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau,după caz, al comandatului/șefului unității la nivelul căruia s-a prestat munca suplimentară, în care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibilăacordarea timpului liber corespunzător.(4) Condițiile și procedurile specifice pentru stabilirea și plata majorăriiprevăzute la alin. (2), precum și activitățile deosebite cu caracter operativ sauneprevăzut pentru care se acordă acest drept se aprobă prin ordin al ordonatoruluiprincipal de credite.(5) În anul 2025, pentru personalul din instituţiile şi autorităţile publice, astfelcum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificărileşi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cumodificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi desubordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pelângă instituţiile publice, nu beneficiază la încetarea raporturilor de muncă sau deserviciu de compensarea în bani a concediilor neefectuate.
Art. IV
–
(1)
În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum suntdefinite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice,cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţateintegral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu acordăpersonalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă,reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cumodificările şi completările ulterioare.
(2)
Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru personalul militar,polițiștii, polițiștii de penitenciare și personalul civil din instituțiile publice deapărare, ordine publică și securitate națională care nu beneficiază de concediu și deindemnizația acordate pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectivde până la 3 ani în cazul copilului cu handicap, se decontează contravaloarea taxelorde creșă plătite pentru copii personalului înscriși în creșe sau alte unități de educațietimpurie antepreșcolară, în limita valorică și în condițiile prevăzute de Legea nr.165/2018, cu modificările și completările ulterioare.
(3)
În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite laart. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completărileulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şicompletările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare,inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângăinstituţiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora premii, bonusuri saualte drepturi de natură similară, cu excepția celor care se decontează integral dinfonduri externe nerambursabile pe baza criteriilor de performanță aprobate prinordin de ministru în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezenteiordonanțe de urgență.
(4)
În anul 2025, serviciile publice autonome de interes naţional, cupersonalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea şifuncţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi a Societăţii Române deTeleviziune, republicată, nu acordă pentru angajații proprii bilete de valoare, cuexcepţia tichetelor de creşă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordareabiletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv nu plătescpremii, prime, bonusuri și nici ore suplimentare.
(5)
În anul 2025, prin excepție de la prevederile art. 9 alin. (1) lit.a) pct.i) șilit.b) pct.i) din secţiunea a 3-a, lit. E, a capitolului III “Culte”, din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice,cu modificările şi completările ulterioare, cuantumul contribuţiei lunare pentrupersonalul neclerical se menține la nivelul lunii noiembrie 2024.
(6)
În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite laart. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cumodificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţateintegral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu deconteazăcheltuieli de transport la plecarea/întoarcerea din concediul de odihnă apersonalului.(7) Instituțiile trimițătoare pot aproba cheltuielile reglementate la art. 50alin. (1) lit. c) din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti alepersonalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de lamisiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti dinstrăinătate, cu modificările și completările ulterioare.
Art. V
–
(1)
În anul 2025, pentru personalul militar, poliţiştii şi poliţiştii depenitenciare, indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţilecompensatorii, despăgubirile, compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturiacordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunarăbrută/salariul lunar brut, se menţin la nivelul lunii noiembrie 2024.
(2)
În anul 2025, cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţieivalorice pentru drepturile de hrană, valoarea financiară anuală a normelor deechipare şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată lanivelul acordat pentru luna noiembrie 2024.
Art. VI
–
(1)
În anul 2025, numărul maxim de posturi care se finanţează dinfonduri publice, pentru instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul definanţare şi subordonare, se stabileşte de către ordonatorii de credite astfel încât săse asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii,cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget.
(2)
Dacă în cursul exercițiului bugetar intervin evenimente care conduc lamajorarea cheltuielilor de personal aprobate prin buget, ordonatorii de creditedispun măsurile necesare în vederea încadrării în bugetul aprobat, în condițiile legii,recurgând dar fără a se limita la măsurile prevăzute la art. 18 alin. (5) și (6) dinLegea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările șicompletările ulterioare.
Art. VII
–
(1)
Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurssau examen a posturilor vacante din autorităţile şi instituţiile publice astfel cum suntdefinite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice,cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţateintegral din venituri proprii.
(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(3)
Prin post unic, în sensul alin. (2), se înţelege:
a)
acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sauresponsabilităţi stabilite nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; ori
b)
un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numaiposturi vacante.(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost dejaaprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezenteiordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cupaturi pentru ocuparea posturilor de medici, precum și posturilor vacante aferenteproiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și plătite din fondurieuropene pentru care sunt încheiate contracte de finanțare.
(5)
Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15%din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezenteiordonanţe de urgenţă, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personalaprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă definanțare în parte.
(6)
Încadrarea în procentul de 15% prevăzut la alin. (4) nu se aplică în situaţia în care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numărului total de posturiocupate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelulordonatorului principal de credite, în cazul ocupării posturilor vacantecorespunzătoare:
a)
categoriei înalţilor funcţionari publici;
b)
funcţiilor publice de conducere, funcţiilor publice de conducere cu statutspecial şi posturilor militare de conducere;
(7)
Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute la alin. (2), (4),şi (5) se aprobă de ordonatorul de credite, în baza solicitării fundamentate în ceeace privește necesitatea și oportunitatea ocupării și în baza avizului structurii despecialitate a ordonatorului de credite care certifică posibilitatea ocupării posturilorcu încadrarea în bugetul aprobat la momentul inițierii demersurilor pentru ocupareaacestora.
(8)
Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concursanterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se pot continuaprocedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data publicăriianunţului.
(9)
În termen de 2 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezenteiordonanţe de urgenţă, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice pesite-ul propriu un anunţ cu privire la posturile care îndeplinesc cerinţele prevăzutela alin. (8) şi pentru care concursul poate continua.
(10)
Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţăa Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completărileulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), funcţiile publice deconducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizăriiunor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenţiei Naţionale a FuncţionarilorPublici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.
(11)
Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţăa Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioadaaplicării măsurii prevăzute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitareafuncţionarului public, cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, precum şi aconducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public.
(12) Prin derogare de la prevederile art. 507 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţăa Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completărileulterioare, mutarea temporară a unui funcţionar public de execuţie se poate dispunede conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, motivat, cu repartizarea postuluicorespunzător funcţiei deţinute de funcţionarul public, pe perioada aplicării măsuriiprevăzute la alin. (1), în măsura în care nu este afectată organigrama autorităţii sauinstituţiei publice.
Art. VIII
–
(1)
Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitiveavând ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoareapersonalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1ianuarie 2025-31 decembrie 2025, se va realiza astfel:
a)
în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executoriese plăteşte 5% din valoarea titlului executoriu;
b)
în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devineexecutorie se plăteşte 10% din valoarea titlului executoriu;
c)
în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devineexecutorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
d)
în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devineexecutorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
e)
în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devineexecutorie se plăteşte 35% din valoarea titlului executoriu.
(2)
Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea cepriveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii înperioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025, având ca obiect acordarea unordrepturi reprezentând diurnă, cazare, hrană sau facilitarea legăturii cu familia,prevăzute de legislaţia privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii înafara teritoriului statului român.
(3)
Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea cepriveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii înperioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eşalonată a sumelorprevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salarialepersonalului din sectorul bugetar.
(4)
În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
(5)
La sumele eșalonate conform alin.(1) se acordă dobânda legalăremuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie.
(6)
Prin ordin al ordonatorilor principali de credite se stabilește procedura deefectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin.(1).
(7)
Nerespectarea prevederilor alin.(1) de către judecătorii responsabili cugestionarea unor dosare având ca obiect sumele prevăzute la alin.(1) sau de cătreexecutorii judecătorești care îndeplinesc acte de executare silită a unor titluriexecutorii având ca obiect sumele prevăzute la alin.(1) constituie abateredisciplinară prevăzută la art. 271 lit. s) din Legea nr.303/2022 privind Statutuljudecătorilor și procurorilor și, după caz, la art. 71 din Legea nr.188/2000 privindexecutorii judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(8) Nerespectarea prevederilor alin. (1) – (6) de către ordonatorul principalnde credite și conducătorul compartimentului financiar-contabil constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legii.
Art. IX
–
(1)
În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum suntdefinite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şicompletările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cumodificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi desubordonare, nu acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie,retragere, încetarea raporturilor de muncă/serviciu ori la trecerea în rezervă.
(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia încetării raporturilor de muncăsau serviciu ca urmare a decesului angajatului.
Art. X
– În anul 2025 se menţin în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru lunanoiembrie 2024:
a)
indemnizaţiile prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordareaunor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;b
)
indemnizaţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privindacordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate înRomânia cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motiveetnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c
)
indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şiacordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrulDirecţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările şicompletările ulterioare;d
)
indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind instituireaindemnizaţiei pentru activitatea de liber-profesionist a artiştilor interpreţi sauexecutanţi din România, republicată;
e)
indemnizaţia preşedintelui Consiliului Naţional al Organizaţiilor dePensionari şi al Persoanelor Vârstnice, prevăzută de Legea nr. 16/2000 privindorganizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi alPersoanelor Vârstnice, republicată;f
)
indemnizaţiile acordate membrilor Academiei Române, membrilorAcademiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membrilor Academiei de ŞtiinţeMedicale din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice “GheorgheIonescu-Şişeşti” şi membrilor Academiei de Ştiinţe Tehnice din România;g
)
sprijinul material acordat urmaşilor membrilor Academiei Române şiurmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România;
h)
indemnizaţiile stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoriaRevoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistăde la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă dinValea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completărileulterioare.
i)
ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordat în temeiul Legii nr.578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor, cumodificările ulterioare;
j)
indemnizaţiile reparatorii lunare, potrivit art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legeanr. 226/2011 privind reparaţiile morale şi materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944 – 31 decembrie1961, cu modificările şi completările ulterioare;
k)
drepturile prevăzute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelorpersonalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau înafara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familieiacestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi completările ulterioare.
l)
alocațiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privindalocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. XI
–
(1)
În anul 2025, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legeaeducaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare,se acordă în cuantumul aflat în plată în luna noiembrie 2024.
(2)
Termenul prevăzut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completareaLegii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 publicată în Monitorul Oficial alRomâniei, Partea I, nr. 1130 din 23 noiembrie 2022, cu modificările ulterioare seprorogă până la data de 1 ianuarie 2026.
(3)
Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, cuantumul lunar al indemnizaţiei de merit se menţine la nivelul dinluna noiembrie 2024, de 6.240 lei.
Art. XII
– În anul 2025 se acordă reduceri de tarife sau, după caz, gratuităţi,numai în limita a 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple, la facilităţile detransport prevăzute de următoarele acte normative:
a)
art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completărileulterioare;
b)
art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şiprocurorilor;
c)
art. 1, art. 2 alin. (1), (2) și (4), art. 3 alin. (1) și (2), art. 4 alin. (1), (2) și(3), art. 5, art. 8 alin. (1), (2) și (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) și art. 12 dinOrdonanța Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciuși în interes personal pe căile ferate române, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. XIII
– (1) Prevederile art. III din Ordonanta de urgență a Guvernului nr.34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şipentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările șicompletările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și în anul 2025.(2) Prevederile art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 seaplică în anul 2025 şi operatorilor economici prevăzuţi la art. 1 din OrdonanţaGuvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unoroperatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale suntacţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară,aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completărileulterioare.
(3)
Interdicţia prevăzută la alin. (2) nu se aplică operatorilor economici careachiziţionează bunurile respective în vederea realizării activităţilor specificeobiectului principal de activitate stabilit prin actul de înființare, pentru punerea înfuncțiune a unor noi capacități de producție, a unor noi unități/subunități, precumși bunuri achiziționate din fonduri europene în cadrul proiectelor derulate de aceștia.
Art. XIV
– În anul 2025, subvenția alocată partidelor politice se diminuează cu25% față de nivelul acordat în anul 2024.
Art. XV
– În anul 2025, personalul plătit din fonduri publice, salarizat potrivitLegii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază, petoată durata delegării sau detaşării, de diurna stabilită potrivit prevederilor HotărâriiGuvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şiinstituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi încazul deplasării în interesul serviciului, cu modificările ulterioare.
Art. XVI
–
(1)
Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr.303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, cu modificările șicompletările ulterioare, și de la prevederile art. V din Legea nr. 282/2023 din 19octombrie 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniulpensiilor de serviciu şi a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în anul 2025, pensiilede serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală ainflaţiei.
(2)
În anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condițiile legii pentru grefieriși alte categorii de personal care ocupã funcții de specialitate în cadrul instanțelorjudecătorești, al parchetelor de pe lângã acestea și al Institutului Național deExpertize Criminalistice, nu se actualizeazã cu rata medie anualã a inflației.
(3)
În anul 2025, indemnizaţiile pentru limită de vârstă acordate în temeiulLegii nr. 96/2006 privind statutul deputaţilor şi al senatorilor, republicată, cumodificările şi completările ulterioare, nu se actualizează cu rata medie anuală ainflaţiei.
(4)
Prin derogare de la art. 42^5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutulpersonalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cumodificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite încondiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(5)
Prin derogare de la alin. (5) al art. 73^1 din Legea nr. 7/2006 privindstatutul funcţionarului public parlamentar, cu modificările şi completărileulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu seactualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(6)
Prin derogare de la alin. (5) al art. 6 din Legea nr. 216/2015 privindacordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României,cu completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu și pensiile de urmașstabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(7)
Prin derogare de la alin. (10) al art. 51 din Legea nr. 94/1992 privindorganizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şicompletările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legiinu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(8)
Prin derogare de la art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militarede stat, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile militare destat stabilite în condiţiile legii nu se actualizează indexează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Art. XVII
–
(1)
În anul 2025 valoarea punctului de referință prevăzut la art. 83alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii se menține la nivelulde 81 lei.
(2)
Prevederile alin. (3)-(5) și alin. (7)-(8) ale art. 84 din Legea nr. 360/2023se aplică începând cu anul 2026.
Art. XVIII
–
(1)
În anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordareaserviciilor medicale în asistența medicală primară, asistența medicală ambulatoriede specialitate pentru specialități clinice și respectiv suma orientativă/medicspecialist în asistența medicală stomatologică, se mențin la nivelul valabil întrimestrul IV al anului 2024.
(2)
Pentru anul 2025, Contractul-cadru care reglementează condiţiile acordăriiasistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrulsistemului de asigurări sociale de sănătate se elaborează cu respectarea prevederiloralin.(1).(3) Până la data de 30 iunie 2025 Casa Națională de Asigurări de Sănătate șiMinisterul Sănătății propun un plan de măsuri de reducere și eficientizare acheltuielilor și de creștere a calității serviciilor medicale.
Art. XIX
– Prin derogare de la prevederile art. 33^2 din Legea nr. 76/2002privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cumodificările și completările ulterioare, în anul 2025 valoarea indicatorului social dereferinţă se menține la nivelul în plată în luna noiembrie 2024.
Art. XX
–
(1)
Începând cu luna ianuarie 2025 și până la data intrării în vigoarea legii bugetului de stat pe anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şicompletările ulterioare, din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în lunaanterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelul fiecărei unitățiadministrativ-teritoriale, se alocă până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, sumecorespunzătoare următoarelor cote:
a)
15% la bugetul local al județului;
b)
63% la bugetele locale ale comunelor, orașelor şi municipiilor pe al cărorteritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
c)
22% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale afinanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, ce vor fi repartizateunităților administrativ-teritoriale potrivit prevederilor legii bugetului de stat peanul 2025.
(2)
Pentru municipiul București, începând cu luna ianuarie 2025 și până la dataintrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, prin derogare de laprevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cumodificările şi completările ulterioare, 97% din impozitul pe venit încasat la bugetulde stat în luna anterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelulmunicipiului București, se alocă municipiului București și sectoarelor municipiuluiBucurești, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, proporțional cu sumele încasate în anul 2024 din cote defalcate sau sume defalcate din impozitul pe venit, după caz.
(3)
Începând cu luna ianuarie 2025 și până la data intrării în vigoare a legiibugetului de stat pe anul 2025, o cotă de 3% din impozitul pe venit încasat la bugetulde stat în luna anterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelulmunicipiului București, se alocă, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, bugetuluilocal al județului Ilfov, într-un cont distinct de venituri, pentru finanțareacheltuielilor secțiunii de dezvoltare.
Art. XXI
– Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrareabugetelor locale, alocate potrivit anexei nr.7/03 la Legea bugetului de stat pe anul2024 nr. 421/2023, rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se reflectă înexcedentul bugetului local şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţiepentru care aceste fonduri au fost alocate sau pentru finanțarea altor cheltuieli deaceeași naturã, reflectate la același titlu de cheltuieli.
Art. XXII
– În anul 2025 valoarea costului standard pentru fondul de burse șiprotecție socială în lei/student prevăzut la art. 149 alin. (22) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, semenține la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
Art. XXIII
– Pentru anul 2025, institutele naţionale de cercetare-dezvoltarecare funcţionează potrivit prevederilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şicompletări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, laelaborarea şi aprobarea, potrivit legii, a bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul2025, stabilirea cheltuielilor de personal se va face astfel:
a)
institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care au înregistrat pierderi înanul precedent nu pot depăşi numărul de personal, câștigul mediu brut lunar pesalariat şi cheltuielile de personal realizate în anul precedent, cu încadrarea înnivelul aprobat prin bugetele de venituri şi cheltuieli ale anului precedent, cuexcepția situațiilor de extindere a activităţii, situații în care acești indicatori pot fidepășiți cu aprobarea prealabilă a organului de specialitate al administraţiei publicecentrale coordonator.
b)
institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care au înregistrat profit înanul precedent pot majora cheltuielile de personal realizate în anul precedent, înlimita unui indice de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat, care să nudepăşească indicele de creştere a productivităţii muncii.
Art. XXIV
– În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordăprime didactice și prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanța deurgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei primede carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și uneiprime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul destat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completărileulterioare, numai în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral dinfonduri externe nerambursabile.
Art. XXV
– În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordătichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, reglementate prinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentrususținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijineducațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduriexterne nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificărileși completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se deconteazăintegral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027;
Art. XXVI
–
(1)
În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene vaacorda sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate,reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unelemăsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală,combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor actenormative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările șicompletările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se deconteazăintegral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027.
(2)
În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Investițiilor și ProiectelorEuropene este autorizat să întreprindă măsurile necesare astfel încât cheltuielile cuacordarea sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate săse realizeze în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune șiDemnitate Socială 2021 – 2027 pentru această măsură și în conformitate cu regulilede eligibilitate.
Art. XXVII
– (1) Prin excepție de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanțade urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național deinvestiții “Anghel Saligny”, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.183/2022, cu modificările ulterioare, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice șiAdministrației transferă beneficiarilor sumele solicitate în anul 2025, în baza unorcriterii de prioritizare aprobate prin hotărâre de Guvern în termen de 20 de zile dela data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunereaMinisterului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, astfel încât să se asigure încadrarea în creditele bugetare aprobate cu această destinație prin legea bugetuluide stat.(2) Proiectele de investiții finanțate prin Programul național de construcții deinteres public sau social de către Compania Națională de Investiții “C.N.I.” – S.A., sevor derula, în anul 2025, în baza unor criterii de prioritizare aprobate prin hotărârede Guvern în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțede urgență, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice șiAdministrației, astfel încât să se asigure încadrarea în creditele bugetare aprobatecu această destinație prin legea bugetului de stat.(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, beneficiarii Programului național dedezvoltare locală etapa I și etapa a II-a și beneficiarii Programului național deinvestiții ”Anghel Saligny” nu pot depune noi solicitări de transfer până cândMinisterul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nu va transfera toatesumele solicitate de către beneficiari în cursul anului 2024. Ministerul Dezvoltării,Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la reluareatransferurilor de sume în anul 2025, după caz, în condițiile alin. (1).
Art. XXVIII
– (1) În anul 2025, se încheie angajamente legale pentru proiectede investiții noi finanțate prin Programul naţional de dezvoltare locală etapa I șietapa a II-a, Programul național de investiții ”Anghel Saligny” și Programul naționalde construcții de interes public sau social doar în limita creditelor de angajamentaprobate cu această destinație. Valoarea creditelor de angajament în anul 2025 nupoate depăși 50% din valoarea creditelor de angajament aprobate în anul 2024;(2) În anul 2025 pentru procedurile de achiziție publică care s-au derulat pânăla sfârșitul anului 2024 și pentru care nu s-au încheiat angajamente legale, și pentruprocedurile de achiziție publică care se finalizează în cursul anului 2025, derulate încadrul Programului național de construcții de interes public sau social, se pot încheia angajamente legale în baza unor criterii de prioritizare, aprobate prin hotărâre deGuvern în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțede urgență, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice șiAdministrației.
Art. XXIX
–
(1)
În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3)din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completărileulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiilede învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe transportulintern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasaa II-a doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care seaflă instituția, pe tot parcursul anului universitar.
(2)
În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare,studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele detransport local în comun și transportul cu metroul, pe tot parcursul anuluiuniversitar, în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior.
Art. XXX
– (1) În anul 2025 se suspendă aplicarea prevederilor art. 1 și 2 dinLegea nr. 270/2024 pentru suportarea de către statul român a cheltuielilorocazionate de repatrierea cetăţenilor români decedaţi în străinătate, precum şipentru abrogarea lit. b) a alin. (1) al art. 15 din Legea nr. 198/2008 privind serviciileconsulare pentru care se percep taxe şi nivelul taxelor consulare la misiunilediplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate.(2) În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, Ministerul Afacerilor Externepoate utiliza taxele de urgenţă aferente serviciilor prestate și pentru platacheltuielilor de repatriere a cetăţenilor români, decedaţi pe teritoriul statelor dereşedinţă, pentru care familia nu poate suporta costurile de repatriere şi nu existăposibilitatea înhumării sau incinerării în statul în care a survenit decesul.
Art. XXXI
– Pentru exercițiul bugetar 2025, prevederile art. I din Ordonanțade urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogareaunor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cumodificările și completările ulterioare, se aplică începând cu luna ulterioară intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.
Art. XXXII
–
(1)
Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5) din Legearesponsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările șicompletările ulterioare, prim-ministrul şi ministrul finanţelor semnează o declaraţiede răspundere prin care se atestă, exclusiv, corectitudinea şi integralitateainformaţiilor din Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025 – 2027.
(2)
Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010,republicată, cu modificările și completările ulterioare, prim-ministrul şi ministrulfinanţelor semnează o declaraţie ce atestă exclusiv încadrarea proiectului de bugetpe anul 2025 şi perspectiva 2026 – 2028 în ţintele, obiectivele şi priorităţile asumateprin Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025 – 2027.
(3)
Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cumodificările și completările ulterioare, nu se aplică pentru planificarea bugetară peanul 2025 şi perspectiva 2026 – 2028.
Art. XXXIII-
Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și art.9 alin.(3) dinOrdonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014,cu modificările şi completările ulterioare, obiectivele de politică salarială aplicabilela fundamentarea și elaborarea bugetelor de venituri și cheltuile pe anul 2025 sestabilesc prin prezenta ordonanță de urgență.
Art. XXXIV –
(1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplicăprevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013,aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completărileulterioare, pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli, creşterea cheltuielilorde natură salarială faţă de realizarile anului 2024, dar cu încadrarea în ultimul bugetde venituri şi cheltuieli aprobat, numai ca urmare a menţinerii drepturilor de naturăsalarială ale personalului, aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 şi creșteriisalariului de bază minin brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlatecheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intrăsub incidența acestor reglementări, condiţionat de îndeplinirea următoarelor cerinţecumulative:a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme decreştere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;b) să nu majoreze în anul 2025 drepturile de hrană/indemnizații dehrană/tichete de masa/norme de hrană şi alte drepturi de natură salarială similarefață de cele aflate în plată la 30 noiembrie 2024;c) să nu acorde în anul 2025 premii, prime, bonusuri, bonificații și alte drepturide natură salarială similare, cu excepția sumelor ce reprezintă participareasalariaților la profit și a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.d) să nu programeze în anul 2025 creşterea numărului de personal faţă de celrealizat în anul 2024.
(2) Creşterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în anul2025 nu influenţează creşterea salariului de bază peste nivelul salariului de bazăminim brut.
(3) Operatorii economici pot majora câştigul mediu brut lunar pe salariat înlimita sumelor prevăzute la alin. (1), cu condiţia ca indicele de creştere a acestuiasă nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţivalorice sau fizice, după caz.
(4) Pentru determinarea câştigului mediu brut lunar pe salariat, prevăzut laalin. (3), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acestuia nu se iau în calculurmătoarele cheltuieli:a) sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datoratemajorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2025 şialte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul careintră sub incidenţa acestor reglementări;b) sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială, datoratemajorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, şi alte cheltuielide natură salarială aferente acestuia, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.598/2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată,numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări.
(5) Pentru determinarea productivităţii muncii, prevăzută la alin. (3), învederea stabilirii indicelui de creştere a acesteia, veniturile din exploatare seajustează după cum urmează:a) veniturile totale din exploatare se diminuează cu veniturile din exploatareobţinute ca urmare a unor situaţii sau activităţi conjuncturale şi care nu se mairegăsesc fie în anul precedent, fie în anul curent;b) veniturile din exploatare ale anului precedent, determinate pe bazapreţurilor/tarifelor stabilite prin acte normative/administrative, pentrucomparabilitatea productivităţii muncii, vor fi recalculate folosind preţurile utilizatepentru determinarea veniturilor din exploatare ale anului curent, în cazul în care areloc o scădere a preţurilor/tarifelor.(6) Indicele de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat recalculatconform prevederilor alin. (4) şi indicele de creştere a productivităţii munciirecalculat conform prevederilor alin. (5) se determină prin raportarea niveluluiprogramat al anului 2025 la nivelul realizat al anului 2024.(7) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care nu au înregistrat pierderi în anul 2024 și nu planifică pierderi în anul 2025 pot ocupa în cursul anului 2025,conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile vacante existente lafinele anului 2024, cu majorarea corespunzătoare a cheltuielilor de natură salarială.(8) În anul 2025 operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care au înregistratpierderi în anul 2024 și/sau planifică pierderi în anul 2025 nu pot ocupa posturilevacante existente la finele anului 2024.(9) Apariţia unor evenimente cu impact asupra creşterii cheltuielilor de naturăsalarială generează pentru operatorii economici dispunerea de măsuri pentru încadrarea în cheltuielile de natură salarială stabilite conform alin. (1).
Art. XXXV –
Operatorii economici care au înregistrat pierderi contabile şi/sauplăţi restante la data de 31 decembrie 2024 sau au pierderi contabile din aniiprecedenti de recuperat, au obligația prezentării odată cu aprobarea bugetului devenituri şi cheltuieli a unui plan de reorganizare, restructurare şi redresarefinanciară care să conţină măsuri concrete şi cuantificabile de reducere a pierderilorşi plăţilor restante, după caz, şi termenele de realizare a acestora precum și oanaliză referitoare la activele necesare desfășurării /dezvoltării obiectului deactivitate, în scopul identificării celor neproductive/nefuncționale cu prezentareade măsuri în vederea folosirii și/sau valorificării acestora, aprobate de cătreadunarea generală a acţionarilor sau consiliul de administraţie, după caz, și avizatede către autoritatea publică tutelară.
Art. XXXVI
– (1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplicăprevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013,aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completărileulterioare, au obligația de actualizare a tarifelor și taxelor pe care le obțin dinactivitatea de bază, cu cel puțin rata anuală a inflației pentru anul 2024 față deultima actualizare a acestora cu excepția situațiilor în care creșterile anuale detarife și taxe au fost superioare ratei anuale a inflației.(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică taxelor și tarifelor stabilite prinreglementări europene sau reglementări naționale în aplicarea reglementărilor europene.
Art. XXXVII –
(1)
Prin excepție de la art.
XXXIV
alin. (1) lit. d) în anul 2025,operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013,aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completărileulterioare, pot crește numărul de personal față de cel realizat în anul 2024 șicheltuielile de natura salarială aferente, numai în cazul dezvoltării activităţiiacestora, pe bază de memorandum iniţiat de către autoritatea publică tutelară subcare aceştia îşi desfăşoară activitatea şi aprobat de către Guvern;
(2)
În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonareasau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale, memorandumulprevăzut la alin. (1) este iniţiat de autorităţile publice tutelare şi avizate deMinisterul Finanţelor;
(3)
În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonareasau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice locale, memorandumulprevăzut la alin. (1) este inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şiAdministraţiei, ca urmare a solicitării justificate a autorităţii publice tutelare.
Art. XXXVIII
– În anul 2025, dispozițiile art. 1 alin. (2) din Ordonanța deurgențã a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, cumodificările și completările ulterioare, se aplică şi operatorilor economici prevăzuţila art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legeanr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XXXIX –
(1) În anul 2025, măsurile aprobate de Guvernul României prinMemorandumuri care prevăd excepții de la prevederile capitolului III – Măsuri dedisciplină economico-financiară din Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscalbugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare pe termen lung, cu modificîrileși completările ulterioare, și care intră în contradicție cu prevederile prezenteiordonanțe își încetează aplicabilitatea.(2) Termenul prevăzut la art. XXIX alin. (11) din Legea nr. 296/2023, cumodificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 30 iunie 2025.
Art. XL –
Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplineifinanciare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţileadministrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct oriindirect o participaţie majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, ParteaI, nr. 549 din 29 august 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modificăși se completează după cum urmează:1. După articolul 12^1 se introduce un nou articol 12 ^2 cu următorulconținut:”ART 12 ^2(1) Contractele colective de muncă se negociază, în condiţiile legii, după aprobareabugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici, în limitele şi încondiţiile stabilite prin bugete.(2) Drepturile stabilite prin contractele colective de muncă încheiate după data de01.01.2025 se acordă conform prevederilor legale în vigoare la data acordării.”2. Articolul 13 alineatul (1) se completază după litera i) cu o nouă litera j) cuurmătorul conținut:” j) nerespectarea prevederilor art. 12 ^2 alin (2)”.3. Articolul 13 alineatul (2^2) se modifică și se completează după cumurmează:
”(2^2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. i) și j) se sancționează cuamendă de la 20.000 lei la 60.000 lei.”
Art. XLI –
Articolul LXXI
din
Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung,publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023,cu modificările și completările ulterioare, se completează cu două noi alineate,alineatul (4) și (5), după cum urmează:”(4) Începând cu data de 01.01.2025, nu pot fi prevăzute prin contractelecolective/individuale de muncă ale operatorilor economici care aplică prevederilecap. III din prezenta lege, bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații, sau oricealte drepturin de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare apensionării.(5) Acordarea drepturilor prevăzute la alin. (4) în cazul contractelorcolective/individuale de muncă ale operatorilor economici aflate în vigoare la datade 01.01.2025, se face eșalonat, în termen de 5 ani, în tranșe anuale egale.”
Art. XLII
– Articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înfiinţarea Agenţieipentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în MonitorulOficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, semodifică şi va avea următorul cuprins:“Art. 11 Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.”
Art. XLIII
– Drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat în unadintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) şi g) din Ordonanţa Guvernului nr.105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentrucopiii prevăzuţi la art. 3^1 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă se acordă începând cu datade 1 ianuarie 2026.
Art. XLIV
– În perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 se suspendăaplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine casupliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din învăţământul primar de stat, privatşi confesional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XLV
– Termenul de intrare în vigoare prevăzut la art. 9 din Legea nr.236/2020 pentru stimularea producătorilor agricoli care comercializează produseleagricole primare, produse pescăreşti şi de acvacultură, publicată în Monitorul Oficialal României, Partea I, nr. 1037 din 6 noiembrie 2020, cu modificările ulterioare, seprorogă până la data de 1 ianuarie 2026, iar termenul de aplicare se prorogă până ladata de 31 decembrie 2027.
Art. XLVI
– Aplicarea prevederilor art. 210 din Ordonanţa de urgenţă aGuvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completărileulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVII
– Aplicarea prevederilor Legii nr. 5/2021 privind Statutulpersonalului profesionist operativ de intervenţie din cadrul serviciilor civile careasigură asistenţă publică medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 11 ianuarie 2021, cu modificărileulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVIII
– Termenul prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentrumodificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţareaInspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în MonitorulOficial al României, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015, cu modificărileulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2025.
Art. XLIX
– Articolul 25 din Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane,precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată înMonitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 25 iulie 2022, se modifică şi vaavea următorul cuprins:
“(1)
Prevederile art. 32^1 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţelepublice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare începând cu 1ianuarie 2026.
(2)
Prevederile art. 32^1 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 273/2006 privindfinanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare începândcu 1 ianuarie 2026.”
Art. L
– La articolul 32^2 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publicelocale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006,cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2) se introduce un noualineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
“(3)
Prevederile prezentului articol intră în vigoare începând cu data de 1ianuarie 2026. “
Art. LI
– Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată înMonitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările şicompletările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.
La articolul 108, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^2),cu următorul cuprins:
“(3^1)
Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru anul şcolar 2025 – 2026,cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:
a)
bursă de merit – 450 lei/lună;
b)
bursă de rezilienţă – 300 lei/lună;
c)
bursă socială – 300 lei/lună;
d)
bursă tehnologică – 300 lei/lună.”
2.
La articolul 108, după alineatul (17) se introduce un nou alineat, alin.(17^1), cu următorul cuprins:
”(17^1)
Cuantumul lunar al burselor de excelenţă olimpică I/internaţională şiII/naţională este diferenţiat în funcţie de nivelul distincţiei obţinute, după cumurmează:
a)
pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpicăI/internaţională reprezintă echivalentul salariului de bază minim brut pe ţarăgarantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
b)
pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpicăI/internaţională reprezintă echivalentul a 75% din salariul de bază minim brut pe ţarăgarantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
c)
pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpicăI/internaţională reprezintă echivalentul a 50% din salariul de bază minim brut pe ţarăgarantat în plată nivelul din luna noiembrie 2024;
d)
pentru menţiune, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpicăI/internaţională reprezintă echivalentul a 25% din salariul de bază minim brut pe ţarăgarantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
e)
bursa de excelenţă olimpică II/naţională este în cuantum de 700 lei/lună.”
Art. LII
–
(1)
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe deurgenţă, aplicabilitatea unor dispoziții prevăzute în Legea învățământuluipreuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă după cum urmează:
a)
prevederile art. 67 alin. (4), (6), (7), (8) se prorogă până la începutul anuluișcolar 2026-2027;
b)
prevederile art. 77 alin. (4) se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026;
c)
prevederile art. 116 – art. 119 se prorogă până la începutul anului școlar2026-2027;
d)
prevederile art. 131 alin. (11) se prorogă până la începutul anului școlar2026-2027;
e)
prevederile art. 138 alin. (5) se prorogă până la începutul anului școlar2026-2027;
f)
prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3), (7) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
g)
prevederile art. 23 alin (1), lit. (f) și art. 207 alin. (11) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
h)
prevederile art. 217 alin. (3) se prorogă până la începutul anului școlar2026-2027.
(3)
Aplicarea prevederilor art. 63 alin. (4), art. 70 alin. (5) litera a), art. 74alin. (4), art. 78 alin. (8), art. 105 alin. (10) din Legea nr. 198/2023, cu modificărileulterioare, se suspendă până la începutul anului școlar 2026-2027;
(4)
În anul 2025 pentru Programul Național Masă Sănătoasă se asigură de labugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțareacheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelorși municipiului București, în limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobată într-o pozițiedistinctă într-o anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2025, pentru preșcolarii șielevii din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor peunități/ subdiviziuni administrativ teritoriale și pe unități de învățământ, precum șinormele metodologice de aplicare a Programului Național pentru anul 2025 se aprobăprin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării.
(5)
Prevederile art. 134 din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare,respectiv ale art. 147 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cumodificările și completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2026.
(6)
Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privindcercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şicompletări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, seaplică începând cu anul 2026.
Art. LIII
– La articolul 1 din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 8/2009privind acordarea voucherelor de vacanță, publicatã în Monitorul Oficial al României,Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobată cu modificări și completări prinLegea nr. 94/2014, cu modificările și completãrile ulterioare, alineatul (2) semodificã și va avea urmãtorul cuprins:”(2) Instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 dinLegea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificãrile și completãrileulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțelepublice locale, cu modificãrile și completãrile ulterioare, indiferent de sistemul definanțare și de subordonare, inclusiv activitãțile finanțate integral din venituriproprii, înființate pe lângã instituțiile publice, acordã vouchere de vacanțã încuantum de 800 lei, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului alecãrui salarii de bazã nete din luna anterioarã acordãrii acestora sunt de pânã la 8.000lei. Voucherele de vacanță emise în cursul anului 2025 se utilizeazã pentru plata acel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate,respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoarede cel puțin 1.600 lei.”
Art. LIV
– La articolul IV din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 131/2021privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentruprorogarea unor termene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1201 din 17 decembrie 2021, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 130/2023, cumodificãrile ulterioare, alineatul (3) se modificã și va avea urmãtorul cuprins:”(3) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgențãa Guvernului nr. 8/2009, aprobatã cu modificãri și completãri prin Legea nr.94/2014, cu modificãrile și completãrile ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2025-31decembrie 2025 pentru personalul militar, polițiștii, polițiștii de penitenciare șipersonalul civil din instituțiile publice de apãrare, ordine publicã și securitatenaționalã ale cãror solde de funcție/salarii de funcție/salarii de bazã nete acordate în luna prestãrii serviciilor turistice sunt de pânã la 8.000 lei lunar, inclusiv, sedeconteazã 50% din valoarea serviciilor turistice prestate de orice structurã deprimire turisticã clasificatã aflatã pe teritoriul României, achiziționate direct sauprin intermediul unei agenții de turism licențiate, respectiv maxim 800 de lei pentruservicii turistice prestate în valoare de cel puțin 1.600 lei”
Art. LV
– La articolul 260 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023,publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cumodificările ulterioare, alineatul (19), se modifică și va avea următorul cuprins:
“(19)
Prevederile art. 216 alin. (19) referitoare la asigurarea cadrelordidactice şi de cercetare din instituţiile de învăţământ superior de stat, la data încetării de drept a contractului de muncă în urma pensionării, două salarii raportatela ultimul salariu de bază se aplică începând cu anul universitar 2026 – 2027.”
Art. LVI
– La articolul 30 din Legea nr. 248/2005 privind regimul libereicirculații a cetățenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial alRomâniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările și completărileulterioare, alineatele (8) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(8) Cetăţenii români minori pot ieşi din România către state care aplică întotalitate acquis-ul Schengen, denumite în continuare state Schengen, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul articol.(9) În vederea constatării îndeplinirii de către cetăţenii români minori acondiţiilor de ieşire din România către state Schengen, organele poliţiei de frontierăpot efectua verificări nesistematice la frontiera internă.”
Art. LVII
– Articolul 6 din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilorvoluntari, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 17 iunie2021, cu completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:”Art. 6. – Rezerviștii voluntari, în perioada în care nu participă la instruire saula misiuni, sunt menținuți în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor socialede sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj, beneficiază lunar de solda graduluideținut. În această perioadă, rezerviștii voluntari sunt contribuabili ai sistemului deasigurări sociale, iar cuantumul soldei gradului deținut este venit supus impozituluipe venit și bază de calcul al contribuțiilor sociale, datorate potrivit legii”
Art. LVIII
– Termenul prevăzut la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 61/2024 privindRegistrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni dinsfera traficului de droguri, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privindorganizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare,publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 26 martie 2024, seprorogă până la data de 1 iunie 2025.”
Art. LIX
– Termenul prevăzut la art. 58^1 alin. (1) din Legea nr. 448/2006privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cumodificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. LX
– Articolul XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelorbugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României înanul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cumodificările și completările ulterioare, se abrogă.
Art. LXI
– În anul 2025 nu se aprobă indicatori tehnico-economici pentruobiective noi de investiții care se finanțează prin subprogramele prevăzute la art. 2alin. (1) literele a), d) și h) din Anexa nr. 3 ”Programul național de construcții deinteres public sau social” la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființareaCompaniei Naționale de Investiții “C.N.I.” – S.A., publicată în Monitorul Oficial alRomâniei, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări și completăriprin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. LXII
– Prevederile art. 1 – 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.116/2017 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea Legii nr. 263/2010privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României,Partea I, nr. 1043 din 29 decembrie 2017, aprobată prin Legea nr. 267/2018, seabrogă.
Art. LXIII
– În cadrul aparatului de lucru al Guvernului se înființeazăDepartamentul pentru Eficiență Guvernamentală prin reorganizarea unor instituții/departamente din structura Guvernului care va avea ca obiectiverestructurarea/reducerea și eficientizarea cheltuielilor publice de la nivel central șilocal și ale operatorilor economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect oparticipaţie majoritară, în cuantum de cel puțin 1% din produsul intern brut în anul2025.
Art. LXIV
– În anul 2025, orice alte drepturi de natură salarială stabilite prinlegi speciale, statute sau alte acte normative cu putere de lege, care nu intră subincidența prevederilor art. I – V, se mențin în plată la acelaşi nivel cu cel ce se acordăpentru luna noiembrie 2024.
Art. LXV
– În anul 2025, până la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2025,ordonatorii principali de credite pot efectua plăți pentru cheltuielile de investiții,altele decât cele finanțate din fonduri externe nerambursabile, din Planul naţionalde redresare şi rezilienţă precum și cele care rezultă din angajamenteinternaționale, numai pentru plăți restante care nu au putut fi achitate dinprevederile bugetare aferente anului 2024.
Art. LXVI
–
– Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în MonitorulOficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările șicompletările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.
La articolul 43, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pedividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv alunii următoare celei în care se plăteşte dividendul.”
2.
La articolul 47 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorulcuprins:
”c) a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro,respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentrudeterminarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiuluifinanciar în care s-au înregistrat veniturile;”
3.
La articolul 47 alineatul (1), litera f) se abrogă.4.
La articolul 52, alineatele (1) și (5^1) se modifică și vor avea următorulcuprins:
”(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri maimari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceastadatorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită,fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederileprezentului titlu.(…)(5^1) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găsește în situațiaprevăzută la art. 47 alin. (1^1), suplimentar faţă de regulile prevăzute la alin. (5), limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începândcu 1 ianuarie 2026, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturileacesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.”
5.
La articolul 51, după alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. 1^1,cu următorul cuprins:
”(1^1) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) pct. 2., începând cu 1 ianuarie2025, se au în vedere, după caz, și activitățile, principale sau secundare,corespunzătoare codurilor CAEN: 6210 – Activități de realizare a softului la comandă(software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologiainformației,
5611 – Restaurante,
5612 – Activități ale unităților mobile dealimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”
6.
La articolul 54, după alineatul (2), se introduce un nou alineat, alin. (3),cu următorul cuprins:
”(3) Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridicăromână la data de 31 decembrie 2024, respectiv la 31 decembrie 2025. Condițiareferitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în venituriletotale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de250.000 euro.”
7.
La articolul 60, pct. 2, 5 și 7 se abrogă.
8.
Articolul 60^1 se abrogă.
9.
La articolul 97, alineatul (7), prima teză se modifică şi va avea următorulcuprins:
“(7) Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţineriide titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasamentcolectiv se impozitează cu cota de impozit de 10% din suma acestora, impozitul fiindfinal. (…)”
10.
Articolul 138^1 se abrogă.11.
Articolul 138^2 se abrogă.
12.
Articolul 138^4 se abrogă.
13.
Articolul 138^5 se abrogă.
14.
La articolul 146, alineatele (5) și (5^6) se modifică și vor aveaurmătorul cuprins:
”(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate de către persoanele fizicecare obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi de către instituţiileprevăzute la art. 136 lit. d) – f) se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art.138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143 – 145, dupăcaz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 şi 142.(…)
(5^6) Contribuţia de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice careobţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual demuncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fimai mică decât nivelul contribuţiei de asigurări sociale calculate prin aplicarea coteiprevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzătornumărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
15.
La articolul 224 alineatul (4), litera b) se modifică și va aveaurmătorul cuprins:
„b) 10% pentru veniturile din dividende prevăzute la art. 223 alin. (1) lit. a);”
16.
La articolul 498, alineatele (1) și (2) se modifică și vor aveaurmatorul cuprins:
” (1) Impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5%asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care sedatorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX. Intră sub incidenţaacestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şitehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului peclădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau alUAT-urilor impozitul este datorat de contribuabilii care le au înadministrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.(2) În situaţia în care, în cursul anului curent, se înregistrează operaţiuni demajorare sau diminuare a valorii construcţiilor menţionate la art. 497, impozitul peconstrucţii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcţii datorat pentru anulurmător.”
17.
La articolul 498, după alineatul (3) se introduce un nou alineat,alin.(4), cu urmatorul cuprins:
” (4) Pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5) dinCodul fiscal prevederile prezentului titlu se aplică cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.”
18.
Articolul 500 se abrogă.ART. LXVII –
(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015,cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. LXVI intră în vigoare ladata de 1 ianuarie 2025.(2) Prin excepție de la alin.(1), pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art.16 alin. (5) din Codul fiscal, prevederile art. LXVI pct. 1 intră în vigoare în prima zia anului fiscal modificat care începe în anul 2025;(3) Prevederile art. LXVI pct.7, 8, 10-14 se aplică începând cu veniturile aferentelunii ianuarie 2025.(4) Prevederile art. LXVI pct. 1, 9 și 15 se aplică veniturilor din dividendedistribuite după data de 1 ianuarie 2025.
(5) În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fărărecalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pebaza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2024, aprobatepotrivit legii.
ART.LXVIII
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art.140, art. 157 alin. (1) şi ale art. 220^4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cumodificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazulsalariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, nu se datoreazăimpozit pe venit şi nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor socialeobligatorii suma de 300 lei/lună, reprezentând venituri din salarii şi asimilatesalariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual demuncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minimbrut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în lunacăreia îi sunt aferente veniturile;b) venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum este definit laart. 76 alin. (1) – (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completărileulterioare, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizaţiade hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiaşi contract individual demuncă, pentru aceeaşi lună, nu depăşeşte nivelul de 4.300 lei inclusiv.(2) Condiţia prevăzută la alin. (1) lit. a) nu se consideră a fi îndeplinită dacă, înperioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi31 decembrie 2025, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivitcontractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri.(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în aceleaşi condiţii şi în cazul veniturilordin salarii şi asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1) – (3) dinLegea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, obţinute în baza unuiraport de serviciu, potrivit legii.(4) Suma de 300 de lei prevăzută la alin. (1) se diminuează în funcţie de:a) perioada din lună în care salariul de bază/solda lunară din contractul individualde muncă sau raportul de serviciu, după caz, sunt menţinute la nivelul salariuluiminim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului;b) data de la care angajaţii noi sunt încadraţi în muncă la un nivel alsalariului/soldei lunare, după caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe ţarăgarantat în plată;c) fracţia din lună pentru care se determină veniturile din salarii şi asimilatesalariilor;
d) data de la care încetează contractul individual de muncă/raportul de serviciu,după caz.(5) Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) şi ale art. 168 alin. (6^1)din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru veniturileaferente anului 2025, nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare în luna pentru care se aplică prevederile art. 146 alin. (5^6) – (5^9) şi aleart. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completărileulterioare, se diminuează cu suma de 300 lei lunar.(6) Prevederile prezentului articol se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie –decembrie 2025 inclusiv.
PRIM MINISTRU ION MARCEL CIOLACU